Kerékpározás gyerekkel: mire figyeljünk a KRESZ szerint (is)

A kerékpártúra gyerekekkel nem csak a program, a felszerelés , illetve az útvonal tervezése szempontjából igényel nagyobb körültekintést egy sima hétvégi bringázásnál. Fontos ismerni a KRESZ kerékpározásra vonatkozó szabályait is, illetve van pár íratlan szabály is a témában. Ezekről lesz szó a cikkben.

Mielőtt nekifognánk kerékpártúra a tervezésnek, bizonyosodjunk meg róla, hogy tisztában vagyunk a KRESZ ide vonatkozó és általános előírásaival. A felelősségünk családi túrán ráadásul lényegesen nagyobb. Az alábbiakban KRESZ-ből csak a témánk szempontjából kiragadott, gyerekekre vonatkozó részeket soroljuk fel, ami nem minősül kimerítő tájékoztatásnak. Ha valaki bármiben bizonytalan, sőt, még ha biztos magában, akkor is érdemes tájékozódni a hatályos szabályok szerint, ami IDE KATTINTVA tehető meg. 

Ha gyerekekkel túrázunk, alapvetően kétféle módon tehetjük ezt meg, több gyerekkel akár egyszerre. Vagy szállítjuk a kicsit egy erre alkalmas eszközzel (gyereküléssel, utánfutóval), vagy bringázik a gyerek is. Manapság ebbe bekavarhatnak a rollerek és egyéb elektromos eszközök is, de ne bonyolítsuk...

Gyerekek szállítására vonatkozó szabályok a KRESZ-ben

„A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén.”

A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el.” A kerékpárokhoz azonban a KRESZ szerint „tilos oldalkocsit, valamint – a kerékpárutánfutót kivéve – egyéb vontatmányt kapcsolni”.

Egyelőre tehát kizárja a KRESZ olyan szerkezet használatát is, mellyel egy gyermekkerékpárt a homlokcsövénél fogva rögzíthetünk vontatmányként a felnőtt kerékpárhoz. Utóbbi kapcsolásról külön is rendelkezik a KRESZ: „Tilos kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni.”  

A kerékpárhoz gyerekek szállítása céljából tehát kizárólag az erre a célra tervezett és a szabványoknak megfelelő gyerekszállító kerékpáros utánfutót csatolhatunk, amit a korra és testsúlyra vonatkozó előírások szerint használunk. A kerékpárra ilyen célra gyártott és az európai szabványoknak megfelelő gyerekülést is felszerelhetünk, hátulra és előre is. Szabályosan kereskedelmi forgalomba – például kerékpárboltokba – elvileg csak olyan gyerekülések kerülhetnek, melyek megfelelnek ezeknek a szabványoknak, illetve ezeket lehet gyerekülésnek nevezni például a számlán.

A szabványos gyereküléseken és a kerékpáros utánfutón (valamint a co-pilot vontatmányon) kívül minden egyéb más gyerekszállító eszköz szabálytalan, a hátunkra vehető szállítótól kezdve a különböző kendőkig.

<h2style="font-weight: 400; line-height: 160%;">Különböző típusú kerékpáros gyerekülések

Egészen kis gyerekeknél (2-3 éves korig, általában 15 kg-ig) az előre szerelhető gyerekülés legfőbb előnye, hogy ilyenkor a legközvetlenebb a kommunikáció a gyerekkel, látjuk minden mozdulatán, könnyebben beszélgetünk vele. Az előre szerelhető ülésben a gyerek is jobban látja az utat, tanulja a közlekedést. Hátrány, hogy kényelmetlenebbé teheti a kerékpár irányítását, mint a hátsó gyerekülés. A hátsó üléssel nagyobb gyerkek is szállíthatók 20-25 kg-ig (Ez a súlyhatár fel kell legyen tűntetve a gyerekülésen). Kényelmesebb a szülőnek és talán a kicsinek is, viszont menet közben nehezebb beszélgetni és folyamatosan figyelni a gyerekre. 

tempImageZic72o.jpg

Bármilyen típusú gyerekülésen ha gyárilag van biztonsági öv, azt be kell csatolni. Kivéve például a Shotgun első gyereküléseket, amin eleve nincs, hanem saját kormányba kapaszkodik a gyerek.

tempImageVcAJFa.jpg

Shotgun gyerekülés

 

Gyermek szállító kerékpáros utánfutók

Az utánfutók többségében akár két gyerek, vagy gyerek és cuccok is szállíthatók. Itt is kötelező feltüntetni súlyhatárt, illetve azt, hogy hány gyermek szállítható. A kényelem és a biztonságos irányítás szempontjából is jó választást jelentenek, viszont a minőségi modelleket ennek megfelelően árazzák be.

Fontos, hogy akár gyerekülést, akár utánfutót választunk, ne élesben próbáljuk ki először, hanem a gyerek tömegének megfelelő ballaszttal gyakoroljunk kicsit.

gyerek_kresz_utanfuto.jpg

 

Gyerekkerékpárok

Technikai értelemben a gyerekkerékpároknak is meg kel felelni a kerékpárra vonatkozó előírásoknak, beleértve a láthatóságot és minden mást is. Vagyis, ha a gyerekek saját bringájukon tekernek egy olyan túrán, mely során részt veszünk a közúti közlekedésben, a KRESZ szerint szabályos biciklin tehetik csak meg ezt.

 

Bukósisak használata minél korábban

Bár hivatalosan a KRESZ nem rendelkezik róla, gyerekek számára határozottan fontos a fejvédő használata. A legtöbb környező országba például nem tervezhetünk bringatúrát sisak nélkül. Gyereksisakok 40+ fejkör mérettől kaphatók, ez azt jelenti, hogy akár már 1 éves gyerekekre is választhatunk fejvédőt.

Milyen utakat választhatunk a túrához (nem csak a KRESZ alapján)?

Ha már átláttuk, hogy milyen bringával és felszereléssel indulhatunk el családostul, a használható útvonalak szempontjából egyszerűbb dolgunk van. Életkor szempontjából meglepő, de minimálisan korlátozza csak a KRESZ a közutak használatát. „12. életévét be nem töltött gyerek nem kerékpározhat főúton” – ezen kívül semmilyen korra utaló korlátozást nem találunk.

Józan ésszel tehát szigorúbban kell meghúznunk a határokat, mint ahogy a jogszabály előírja. Nehéz ebben a kérdésben tanácsot adni, pláne „íratlan szabályokat” lefektetni. Ha egy gyerek pár éves korától kezdve következetesen hozzá van szoktatva a forgalomhoz, már kisiskolás korára is kialakulhat a megfelelő rutinja, míg aki kevésbé gyakorlott vagy fegyelmezett, akár 15 évesen is veszélyt jelenthet önmagára és közlekedő partnereire nézve. Érdemes keresni az olyan óvodai, iskolai foglalkozásokat, fakultációkat, ahol megtanulhatják a gyerekek a kerékpáros közlekedést.

Általános útmutatásként azt javasoljuk, hogy törekedjünk a minél alacsonyabb forgalmú utak használatára, a túra tervezésénél ez legyen a legfontosabb szempont. A legjobb választást a jó minőségű, széles kerékpárutak jelenthetik, de a forgalmas, keskeny, rosszabb minőségű bringautakat már érdemes lehetőség szerint kerülni. Minden közlekedő fél számára veszélyesek lehetnek ezek. Utóbbiakhoz képest maradandóbb jó élmény lehet akár az olyan közutak használata is, amilyenek például a BalatonBike365 kínálatában is szerepelnek. Ne térkép alapján döntsünk, hanem tájékozódjunk a forgalom nagyságáról, vagy olyan utakat válasszunk, melyeket jól ismerünk.

A KRESZ szempontjából megemlítendő helyzet a járdán kerékpározás, hiszen a 12 évesnél fiatalabb gyerekek főútvonal mellett – egyetlen lehetőségként – használhatják a járdát, felnőttek viszont nem. A járdán gyalogátkelőhelyhez érve a KRESZ szerint csakis a kerékpárt tolva szabad átkelni. Nem KRESZ-szabály, de közúti átkelésnél egy bizonyos kor alatt mindenképpen fogjuk meg a kisgyerekek kezét, és közben magyarázzuk, mi történik, amíg megtanulják. A KRESZ rendelkezik arról is, ha egy közút mellett fut kerékpárút, akkor kötelező azt használni a kerékpárosoknak.

gyerek_kresz.jpg

Folyamatosság

Ha sokat bringázunk és túrázunk, illetve tervezzünk a családdal is biciklizni, akkor fontos, hogy már egészen fiatal kortól fokozatosan szoktassuk a gyerekeket a kerékpározáshoz és a forgalomhoz, a gyereküléstől a futin és a kisbiciklin át a komolyabb gyerekbringáig. Érdemes terepen is kirándulni a képességek fejlesztéséhez, itt kevésbé korlátoz a KRESZ is...

 

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár