Gravel kerékpár – társ a balatoni kalandokhoz

A gravel kerékpár mindenre (is) alkalmas, vagy kompromisszumos megoldás? A lassan okafogyottá válik, hiszen egyre változatosabb a paletta ebben a kategóriában.

A gyártók kínálatában az elektromos rásegítéses választék mellett a gravel kerékpárok fejlődnek a legdinamikusabban. Egyre több felhasználónak érdemes a gravel bringa mellett letenni a voksot. Hogyan válassz kerékpárt sorozatunkban a „Hol?” és „Hogyan” bringázol kérdések alapján keressük a válaszokat. Röviden talán így felelhetnénk az országúti kormánnyal és mintázott gumival szerelt gravel bike-ok esetében: Könnyedén az aszfalton és sebesen a terepen.

bianchi alu gravel kerékpár

Országúton és könnyű terepen

Akkor gondolkozzunk gravel bike-ban, ha elsősorban könnyű terepen, simább felületű földutakon, szórtkavicsos (gravel) utakon és országúton használjuk majd. Magyarországon például a Balaton környéke kiválóan alkalmas gravel bringázásra. Gondoljunk csak a jól bejáratott földutakra a szőlődombok között, a dózerutakra a felvidéki erdőkben, vagy a jobb minőségű somogyi döngölt utakra. Aki arra vágyik, hogy nagyobb távolságokat, viszonylag nagyobb sebességgel teljesítsen aszfalton és földúton, illetve keresi a kalandot, jól dönt, ha gravel bike-ot választ. Összességében ezek a gépek testedzésre, túrázásra, örömbringázásra, vagy akár közlekedésre is alkalmasak.

Van azonban pár ellenérv is, amit gravel bike vásárlása esetén gondoljunk végig: Ezek a kerékpárok terepen kompromisszumos megoldást jelentenek. Aszfalton és földúton is gyorsak, viszont a bringások kisebb hányada rendelkezik csak olyan kerékpárkezelési technikával, hogy nehezebb terepen élmény legyen a tekerés egy gravel bike-kal. Ha gyakran tekerünk komolyabb off-road szakaszokon, köves, gyökeres talajon, még mindig a ballonosabb gumikkal, csillapítással rendelkező mountain bike a nyerő. Tartsuk szem előtt azt is, hogy a koskormány és a geometria miatt jobban előrenyúlik, hajlik a hátunk, a gravel bike – főleg hosszú távon – kevésbé kényelmes, mint egy cross/trekking, vagy mountain bike.

Bikepacking

Nyilván a bringás vándoroknak, hosszú túrákon kalandot keresőknek egyértelműen egy gravel bike lehet a befutó. A gyártók eleve úgy fejlesztik ezt a kategóriát, hogy a lehető legjobban kihasználhatók legyenek a csomagok rögzítésére alkalmas pontok, megtartva a bringa jó irányíthatóságát. A hagyományos túrakerékpárra szerelt csomagok nehezítik a kormányzást terepen. Egy gravel bike-ot viszont úgy lehet „felmálházni”, hogy ne kelljen lemondanunk a nagyobb sebességről.

scott carbon gravel kerékpár

Technikai jellemzők

A gravel bike-ok geometriája a komfort országútikhoz hasonlít, illetve még laposabb és még hosszabb a homlokcső, amitől stabilabban tartja az irányt egy kerékpár. A láncvillák is hosszabbak, így sárvédő, vagy akár csomagtartó is szerelhető egyes gravel bike-okra. A gravel bike-ok alkalmasak rá, hogy felvegyük az országútikon is megszokott, a cross/trekkingekhez képest lényegesen sportosabb testtartást és így gyorsan haladhassunk. Hosszabban és alacsonyabban foghatjuk a hajlított koskormányt, jobban „belefeszülhetünk” a tekerésbe.

A vázkialakítás lehetővé teszi, hogy kimondottan ballonos terepgumikkal is használhassuk ezeket a gépeket egy országútihoz képest. Például a 38-45 mm-es gumikkal a földutak, kevésbé technikás erdei ösvények simán leküzdhetők. Vannak gravel bike-ok, melyekbe 27,5”-es kerékszettet is szerelhetünk, mountain bike szélességű terepgumikkal, sőt, már első teleszkópos villákat is kínálnak kimondottan ehhez a kategóriához. A legtöbb gravel bike vázán találhatunk túrafelszerelések, sárvédők rögzítésére alkalmas szemeket, személyre szabhatjuk ezeket a kerékpárokat.

3T exploro ultra, egy vérbeli gravel bringa

Karbon, alumínium és acél vázzal is készülnek gravel bringák. A karbon nyilván a sportosabb, drágább kategóriára jellemző. Országútihoz hasonló alacsony tömeg érhető el a használatával. Az alumínium vázas modellek ára jóval kedvezőbb, cserébe ezek ridegebbek, kevésbé kényelmesek. Az acél reneszánszát éli a gravel világban, hiszen elpusztíthatatlan, a túrázók még mindig szívesen választják. Ráadásul a bikepackinghez is jó választás, mert a málhák rögzítéséhez használt furatok az acélvázban a legtartósabbak.

Felszereltség

A gravel bike-ok felszereltsége igen különböző lehet. Az áttételezés követheti a klasszikus országúti kiosztást elöl dupla lánctányérral, de sok gravel bringát szerelnek szimpla lánctányérral elöl. Utóbbi esetben hátul a széles átfogású, akár 10-46 fogaskoszorú is jellemző, elöl 38, 40-es, vagy 42-es lánctányérral. Amíg országútra még kaphatók elvétve felnifékes kerékpárok, a gravel bike-ok egyöntetűen tárcsafékesek. Általában hidraulikus féket találunk a specifikációban, de az alacsonyabb árkategóriákban (vagy világutazóknál) felbukkannak a mechanikusok is. Speciális hajlítású kormánnyal rendelkeznek, ahol az alsó rész kiszélesedik. A sajátos ergonómia mellett így praktikusabb a bikepacking csomag felszerelése is a kormányra. A gumi rengetegféle lehet, a gyémántmintás, majdnem slicktől a komolyabb terepmintás külsőig, kb. 35-től 60 mm szélességig.

Mire figyeljünk, ha...

  • elsősorban országúton bringázunk: Aki viszonylag keveset tér le az aszfaltról, az ne mondjon le a keményebb áttételekről. Érdemes elöl dupla lánctányéros bringát venni. A gumi is érdekes ebből a szempontból, hiszen elég lehet a 35-38 mm széles külső, alacsony gördülési ellenállást biztosító mintázattal.
  • versenyek, teljesítmény-centrikus bringázás a célkeresztben: Ha minél gyorsabbak szeretnénk lenni, figyeljünk oda a geometriára, ami álljon minél közelebb az országúti (és cyclocross) kerékpárokéhoz. Ha pénztárcánk megengedi, a vázanyag legyen karbon. Érdemes könnyű kerékszettet választani, lehetőleg belső nélküli rendszerrel, ami lecsökkenti a defekt kockázatát.
  • minél több terepre szeretnénk eljutni: Fontos itt is a geometria, érdemes laposabb villaszöggel és hosszabb felsőcsővel rendelkező vázat választani, amihez a kormány rövidebb kormányszáron keresztül csatlakozik. Nézzük meg, milyen széles gumi fér a vázba, hiszen egy gravel bike-on a ballonosabb gumi választásával és az alacsony nyomással tudjuk növelni a komfortot rázósabb terepen. Válasszunk olyan áttételt, amivel a hosszú, meredek emelkedők is leküzdhetők terepen. A fogaskoszorú teteje legyen 42-es vagy 46-os
  • megbízható túratársat keresünk: Hosszú túrákhoz – főleg a senki földjén – a megbízhatóság a legfontosabb szempont. Érdemes ezért acélvázat választani, legrosszabb esetben ez még a „harmadik világban” is javítható. Ráadásul a csomagok rögzítési pontjai is kevésbé sérülékenyek, és kényelmes haladást is biztosít az acél. Érdemes elgondolkozni a mechanikus tárcsafék alkalmazásán is, ha nem tudjuk javítani a hidraulikust, és ugyanez igaz a váltórendszerre, törekedjünk minden ponton az egyszerűségre, ugyanakkor a pontos működésre.

Összefoglalva: Például a BalatonBike365 útvonalakat tekintve az válasszon gravel bike-ot, aki tempósabban szeretne túrázni és elég jól kezeli terepen a bringát – már ha sokat szeretne terepen is tekerni. Ha valaki ritkábban téved terepre, akkor a gravel bike mindenképpen nyerő lehet általánosan sportos felhasználásra. Ha valakinél a terepen bringázás van túlsúlyban és nem is siet sehová, lehet jobban jár egy mountain bike-kal.

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár