A kerékpár szállítása autóval
Nyaraláshoz sokan viszik magukkal autóval a kerékpárokat. Alapvetően kétféleképpen tehetjük ezt meg: a csomagtérben elhelyezve a bringát, vagy kerékpárszállító használatával.
Bringaszállítás az autó csomagtérben
Leginkább az autón múlik, hogy érdemes-e ezt a szállítási módot választani. A magasabb terepjárókba, családi egyterűkbe például állítva is beférnek a bringák. Ehhez lehet ki kell vennünk a nyerget, első kereket, érdemes kiszerelni a pedálokat, de ha ezt megtesszük, csomagoló kartonlapokkal (vagy pokrócokkal) elválasztva meglepően helytakarékosan be tudjuk pakolni őket. Variálható hátsó üléssor esetében például a dupla ülés helyére 3-4 bringa is beférhet így. Ennek a megoldásnak óriási előnye, hogy szakszerű pakolás esetén így vannak a legnagyobb biztonságban a kerékpárok. A közép- és felső-középkategóriás kombik csomagtere bőven elég helyet kínál ahhoz, hogy fektetve pakoljuk be a bringákat.
Hogyan pakoljunk?
Nyilván az össze- és szétszerelés némi gyakorlatot feltételez és a pakolás akár némi plusz időt vehet igénybe a külső szállítóhoz képest. Egyedül vagy ketten utazva lehajtott ülésekkel a teljes csomagteret igénybe tudjuk venni. Két bringa fektetve is kényelmesen befér egy közepes/nagyobb autóba, kombiba akár kerék kivétele nélkül is. Ráadásul még a csomagoknak is marad hely. A csomagokat érdemes úgy elhelyezni, hogy egyben támasztásul szolgáljanak a bringákhoz, előre gondolva a kanyarodáskor ható erőkre. Készüljünk elhasznált pokrócokkal is, melyeket a csomagok és a bringák közé tegyünk be úgy, hogy ne érintkezzenek egymással sehol alkatrészek. Azt is nézzük meg, hogy ha manőverezés közen elbillennek, elcsúsznak egymáshoz képest a bringák és a csomagok, hol koccanhatnak össze. Egy idő után kialakul a rutin, és pokrócokkal, kartonokkal meg tudjuk előzni a sérüléseket, karcolásokat stb. A pakolási módtól és egyéb csomagoktól függően lehet a pokróc, lehet a karton a jobb választás, de mindenképpen használjunk valamit a kerékpárok védelmére! Talán azt kijelenthetjük, hogy személyautónál inkább a pokrócok, mikrobusznál, vagy egyterűnél inkább a kartonok működnek jól. Érdemes megemlíteni még a gyári keréktáskákat, ha ki kell szerelnünk a kerekeket, ezek nagyon jól használhatók pakoláshoz. Illetve a soft kerékpárszállító táskák is megóvhatják a bringát és a csomagokat.
Előnyök
- a kerékpár a csomagtérben van a legnagyobb biztonságban. Lopás, rongálás, időjárás stb. szempontok szerint is
- Nem kell külön megvásárolni, utazás előtt felszerelni a kerékpárszállítót
- Nem változik az autó mérete
- Nagy autó (minibusz, negyobb egyterű és kombi), illetve kevés bringa esetén gyors a be-kipakolás. Ha ilyennel rendelkezünk, érdemes a csomagtérben szállítást választani
Hátrányok
- több bringa és csomagok esetén gyakorlatot, rutint igényel a be-kipakolás
- kisebb autónál már túl sok időt vehet igénybe a szétszerelés/összerakás
- nagyobb tömegű bringákat (például e-bike) nem egyszerű úgy bepakolni egy átlagos csomagtérbe, hogy egyáltalán ne karcolja az autót, illetve az apróbb alkatrészek (például e-bike kijelzője) könnyen sérülhetnek is
- az utasoktól/csomagoktól is elvesszük a helyet
Kerékpárszállítók
Sokféle létezik, a két leggyakoribb változat a vonóhorogra, illetve a tetőcsomagtartóra szerelhető kerékpárszállító.
Vonóhorgos szállító
A legtöbb gyakran kerékpározó család számára talán a vonóhorgos kerékpárszállító az optimális megoldás, ha az autó nem rendelkezik óriási csomagtérrel. Egyszerű a le és felszerelése, könnyedén feltehetünk rá 1-2-3-4 kerékpárt, akár nehéz e-bike-okat is. Amire érdemes odafigyelni a kiválasztásánál, hogy a bringát befogó satuk kompatibilisek legyenek a kerékpárjainkkal, illetve meg kell nézni az autónál, mennyire terhelhető a vonóhorog ilyen felépítménnyel. A befogó satu esetében nem csak az fontos, hogy passzoljon a vázak formájához, hanem az is, hogy ne okozzon sérülést a vázon.
Hogyan tegyük fel a bringákat?
Sokkal egyszerűbb dolgunk van, mint a csomagtérben, hiszen feltesszük a bringát a sínre, fixáljuk a satuval, rögzítjük a kerekeknél is és ezt a mozdulatsort megszorozzuk a bringák számával. Ha biztosra akarunk menni, hogy megóvjuk a fényezést, akkor érdemes megnézni, hogy bizonyos alkatrészek, például a hajtókarok elforogva nem ütköznek-e a többi vázzal, egyéb alkatrészekkel. Ha erre van esély, ezeket érdemes fixálni, vagy megóvni akár puha csomagolóanyagok segítségével.
Előnyök
- a vonóhorgos szállítóra a legkönnyebb felpakolni a bringákat
- gyorsan le és felszerelhető
- nem rontja a légellenállást és fogyasztást hosszú utazás alatt, mint a tetőcsomagtartós megoldás
Hátrányok
- mielőtt használatba vesszük, kicsit sok a teendő (forgalmiba bejegyzés, külön rendszám igénylés stb.)
- ha magára hagyjuk az autót, kevésbé vannak biztonságban a kerékpárok, mint a csomagtartóban
- nem véd az időjárás viszontagságaitól
- utazásnál plusz egy dolog, aminek gondoskodni kell a tárolásáról, ha nélküle szeretnénk autózni
- megnöveli az autót, ami parkolás közben nem előny
Bringaszállítás az autó tetején
Vonóhoroggal nem rendelkező autóval ez az egyetlen lehetőség, mint külső szállító (csomagtartó-ajtóra szerelhető szállítót most ne említsük). Ha viszonylag könnyű kerékpárokkal rendelkezünk, akkor is érdemes lehet ezt a megoldást választanunk. Általában szükséges hozzá, hogy legyenek tetőcsomagtartó keresztlécek az autón, majd erre szerelhetjük fel a kerékpárszállító síneket. Nyilván léteznek más rögzítési módok is, például a vákuum-tapadókorongos. A bringát általában az alsócsőnél kell rögzíteni egy satuval, a kerekeket pedig a síneken. Vannak olyan tetőcsomagtartók is, melyeken az első kereket ki kell venni, és a tengely helyén rögzítjük az első villát a szállítóhoz. Tetőre a legtöbb gyártó 4 bringáig kínál szállítót, de beszerezhetők profi felépítmények is, melyeken akár 6-7 országúti is elfér.
Hogyan tegyük fel a bringákat
Tetőn szállításnál a legfontosabb a precíz felhelyezés, rögzítés, hiszen itt vannak a legnagyobb erőhatásoknak kitéve a szállított kerékpárok, Ha hibázunk és legrosszabb esetben old a rögzítés, balesetet is okozhatunk. Biztonsági szempontból jobbak az olyan szállítók, melyeknél az első tengely helyén kell fixen rögzíteni a bringát. Ezzel a módszerrel talán nehezebb hibázni, mint amikor satus megoldással szorítjuk meg az alsócsövet. Utóbbinál nem csak azt ronthatjuk el, hogy nem húzzuk meg eléggé. Ellenkezőleg, ha túl erősen szorítjuk, egy könnyű karbonváz össze is roppanhat. Ne mulasszuk el a kerekek stabil rögzítését sem a síneken.
Előnyök
- utazásnál nem foglaljuk el a helyet a csomagoktól, családtagoktól, ugyanakkor az pakolásnál nem zavaró, hogy hátul van egy plusz felépítmény, mint a vonóhorgos szállító esetében
- kevésbé zavaró, mint a vonóhorgos szállító, ha akár hetekig nem szereljük le az autóról.
- nem kell bevezetni a forgalmiba, mint a vonóhorgos szállítót
Hátrányok
- növeli a légellenállást és a fogyasztást
- nehéz kerékpárokat – például e-bike-okat – nehéz feltenni, illetve nagyobb erők hatnak a kanyarokban is
- nincsenek védve a bringák
- ugyanúgy összeszedik a bringák a tipikus autópályás szennyeződéseket, mint az autó
- garázsokba parkolva nem szabad elfelejteni, hogy a tetőn bringák vannak...
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy nem létezik „legjobb” módszer a kerékpárok szállítására. Hogy melyik a legjobb kerékpárszállító? Attól függ, milyen autónk, milyen bringáink vannak, hová, kikkel, hányan utazunk. Egy biztos, érdemes kísérletezni, tapasztalatot gyűjteni ezen a téren is, mert a nyaralást mindenképpen feldobja, ha rendelkezésre állnak a kétkerekűk! Ha valaki mégsem szeretne energiát pazarolni a szállításra, annak sem kell csüggednie, hiszen a Balaton környékén szinte mindenféle kerékpárt bérelhet a BalatonBike365 Portokon.