Entire route network
1070 Műemlék pincesor.png
Back
bicycle friendly award
Back

Beautiful heritage – tranquil cycling between thatched houses, church towers and cellars – yellow A/B

2.5
(2 rating(s))
4h 26mRiding time
44.4 kmLength
389 m
389 m
Elevation difference
Entire route network
  • Description
  • BalatonBike365 Port
  • Road details
  • Sights
  • Ratings
Description
1. Route description, explanation of signs
This seemingly medium long tour with moderate elevation gain in the southern Lake Balaton area is recommended only to experienced mountain bikers and under dry weather conditions because the section between Kéthely and Hollád may hold some surprises even in midsummer.
The dashed line on the map indicates an unpaved path.

2. Difficulty factors in the tour
The section between Kéthely and Hollád contains steep climbs and downhills as well as some slippery and muddy spots.
Between Kéthely and Balatonmáriafürdő the trail runs on public roads except for a few shorter stretches.
The route crosses the main road 7 at Balatonkeresztúr, please ride with extra caution there.

3. Ambience
You can find genuine cultural values in this bike tour, which departs from Balatonmáriafürdő and returns there at the end of the ride. There are a variety of museums and monuments along the route, and you can cycle among curiosities of local history and ethnography. If you take a closer look at the buildings along the way, you will be able to discover the history of the area: you can get an answer to what the former inhabitants believed in, where they lived, what kind of lifestyle they led. The seemingly short, 30-kilometre journey can still be planned for the whole day, because there will be no lack of attractions!

Municipalities on the route: Balatonkeresztúr, Balatonújlak, Kéthely, Hollád, Tikos, Szegerdő, Főnyed, Vörs, Balatonszentgyörgy, Balatonberény, Balatonmáriafürdő
Target group:
Regular cyclist
Knowing the region
Off-Road Adventure!
Hidden Gems
Type of bicycle recommended for the tour:
Mountain bike
Road detailsComposition by road category:
All roads44.4 km
  • Bike path3.7 km (8.4%)
  • Public road6.3 km (14.2%)
  • Public road low traffic16.4 km (37.0%)
  • Forestry road7.7 km (17.2%)
  • Sidewalk0.9 km (2.1%)
  • Dam0.2 km (0.5%)
  • Agricultural road9.1 km (20.5%)
  • Boat/Ferry0.0 km (0.0%)
Road surface category:
All roads44.4 km
  • Paved27.0 km (60.8%)
  • Gravel8.0 km (18.0%)
  • Dirt9.4 km (21.3%)
Elevation difference:
Total elevation difference:389 m
Maximal elevation difference:10-15%
Ratings
2.5/5
2.5
(2 rating(s))
5
(0)
4
(1)
3
(0)
2
(0)
1
(1)
You have to log in to submit a rating
Other cyclists' reviews:
Attila Huszár6/16/24, 5:17:56 PM
1
(1)
Review

FIGYELEM! Azért adok csak 1 csillagot, hogy felhívjam mind a bringások, mind a szervezők figyelmét, hogy Hollád és Kéthely között az erdei út nemhogy kerékpárral de gyalog is járhatatlan! Vádli középig süllyedtem az iszapban, gyakorlatilag a kijutásért küzdöttem, mobil térerő nincs így segítséget sem tudsz hívni! Ugyan a szöveges részben van erre hivatkozás, de EZT VEGYÉTEK KOMOLYAN! Szervezők, vizsgáljátok felül, hogy érdemes e kint hagyni a túrát vagy az erdei részt gondoljátok újra.

novistar8/12/22, 10:28:14 PM
4
(4)
Review

A túra egy igazi kihívás, de megéri a fáradságot. A leírását szeretném kiegészíteni azzal, hogy a túra Tikos és Hollád között is keresztezi a 7-es főutat, és itt még zebra sincs. Továbbá Vörs és Főnyed között kétszer kell keresztezni a Nagykanizsa-Balatonszentgyörgy vasútvonalat, ahol az egyik sorompó nélküli. Kéthelyen a közút állapota az elmúlt évben jelentősen leromlott, különösen a kerékpárosok szempontjából fontos széleken. A nagy tehergépkocsi forgalom miatt családoknak a járda javasolt. Természetesen fokozott figyelemmel a gyalogosokra. A Kéthely és Hollád közötti szakasz egyes részei valóban kizárólag csak a profi mountain bikeosoknak ajánlott. A meredek részekre a szintvonalak sűrűségéből előre lehet számítani, ezek leküzdése még gyalog is kihívás. A földutak nagy része a mezőgazdasági és erdészeti munkagépek által használt. A talaj vagy agyagos, vagy száraz időben az említett gépek miatt több centi hintőpor finomságú lösszel borított. Szerintem nedves időben járhatatlan még gyalog is. Az útvonal kitáblázása a települések közelében tökéletes, de benn az erdőben gyakran kellett az alkalmazást használnom, mert előfordulnak váratlan, kitáblázatlan letérők. Az alkalmazás pontosan megmutatja a helyes utat, használata egyszerű, de folyamatos üzemben jelentősen leterheli az akkumulátort. Akinek nincs helyismerete, vigyen magával power bank-et, vagy térképet. Jó bringázást mindenkinek. Update 2023.11.25-én: Kéthelyen az úttest rendkívül rossz állapotban van, a kerékpárosoknak már nem biztonságos. Jó hír is van: Az M7-es feletti átkelő elkészült, biztonságos. Nincs már több bringaemelés. Marcalitól Balatonmáriafürdőig a települések között már végig kerékpárúton lehet haladni.

Further informationThe GINOP-7.1.9-17 - 2018 - 00012 development project shall be implemented in the Lake Balaton high profile tourism development area. The aim of the project is to extensively implement cycling developments for the entire region, including both shoreline and backcountry settlements in the circulation.
Close