Minden, amit a bringás lámpákról tudni érdemes

Ahogy jön az ősz, közeleg a tél rövidülnek a nappalok. Egyre gyakrabban csúsznak bele a tekerések az alkonyatba estébe, amikor már szükséges lámpát kapcsolni. Bujti is így járt a múlt héten, így elmentünk Matyihoz a Bringalandba, hogy segítsen eligazodni a kerékpáros lámpák világában.

Mikor érdemes bekapcsolni a kerékpárunkon a lámpákat?

A biztonság nem fáj, és mi bringások is sokat tehetünk azért, hogy elkerüljük a veszélyes helyzeteket. Az nem elegendő, hogy mi látunk, de látszanunk is kell. A feltűnő, láthatósági színek használata a külső ruházatunknál nem minden látási viszony esetén segítik az autósokat, hogy időben észleljenek minket, és ezen egy lámpa nagyon sokat segíthet. Nyáron az árnyékban tekerőket is hamarabb észreveszik így az autósok, de ősszel és télen, ködös időben kimondottan fontos, hogy távolról érzékeljenek minket a közlekedés szereplői.

Ha tehetjük, használjunk egész éveben hátsó lámpát, de köd esetén, illetve szürkülettől napfelkeltéig mindenképp gondoskodjunk a megfelelő fényerejű lámpák használatáról!

 

Hogyan válasszuk ki a számunkra megfelelő kerékpárlámpát?

Alapvetően megkülönböztethetünk két eltérő célt: látni szeretnénk, vagy látszani szeretnénk.

Az első lámpákat jellemzően azért használjuk, mert szeretnénk időben felismerni az úthibákat, akadályokat, és az út vonalvezetését: azaz látni szeretnénk.

A hátsó lámpák esetében viszont ritkább, hogy hátra tekintve szeretnénk látni, tehát főleg a láthatóság miatt használjuk őket.

 

Látni szeretném az utat, milyen első lámpát válasszak?

A kerékpáros első lámpák alapvetően két csoportra oszthatóak: kormányra szerelhető lámpák, és sisakra rögzíthetők lámpák.

A kormányra szerelhető lámpák elterjedtebbek, mert az általános bringázási szokásoknak megfelelnek. A legtöbb kormányon akad hely a lámpának, stabilan rögzíthető, könnyen elérhető akár a nyeregből is, így a bekapcsolása, a dőlésszögének finomhangolása is egyszerű.

A sisakra szerelhető első lámpák használata jellemzően inkább terepen jelent többletet a kormányra szerelhető lámpákkal szemben. Egy dolgot nem tud a kormányra szerelt lámpa, hogy oda világítson, ahová fejünk fordítjuk. Ezzel szemben a sisakra szerelt lámpa épp ezt tudja, azaz amíg a kormányt még nem fordítjuk el irányba, előre is tudunk tájékozódni arról, hogy milyen akadályok várnak ránk, ha azt irányt választjuk. Mivel ez országúti, városi bringázásnál nem akkora előny, de terepen nagyon fontos, a sisakra szerelt lámpák montizáshoz, terepezéshez, földutakon történő sötétben bringázáshoz javasolt használni elsősorban.

 

Mi jelent a „lumen szám” a lámpa dobozán, hány lumenest érdemes választani?

Sok szempont szerint csoportosíthatók a lámpák, de a szinte minden gyártó által megadott paraméter a lumen, azaz a kibocsájtott fényáram maximális értéke. Minél nagyobb ez az érték, annál nagyobb fénnyel világít a lámpa, de ebből még nem tudjuk, hogy azt milyen szögben, mekkora területre vetíti. Az egységnyi területre jutó fényáram mértékegysége a lux, amit viszont kevés gyártó ad meg, így inkább azt vegyük figyelemebe a lámpa választásánál, hogy azt milyen szögben, milyen távolra, és milyen optikával adja le a lámpa.

A legtöbb gyártónál megadott mennyiség, hogy milyen távolságra világít el, és milyen üzemmódok vannak, állítható/fókuszálható-e a fény az optikával. Jellemzően már nem egy leddel szerelik az első kerékpárlámpákat, és van nagy szögen közelre, és kis szögben távolra világító led is egy lámpában. Ezek arányát pedig akár üzemmódonként, akár saját magunk által programozhatóan választhatjuk ki.

első kerékpárlámpa üzemmódok, üzemidők

Példa egy lámpa üzemmódjaira, üzemidejére

 

A nagy fényerő nekünk jó, mert messze ellátunk a sötétben is, de a szemben jövőknek nem feltétlenül, hisz elvakíthatjuk őket, és az akksit is gyorsabban meríti a nagy fényerő. Lehetőleg állítható fényerejű, több üzemmódú lámpát válasszunk, és a felhasználásunk szerinti üzemmódot, megvilágítási szöget válasszuk: lássunk mi eleget, de ne vakítsuk el a szemben közlekedőket!

Városi használatnál a 200-400 lumen közti fényáram jellemzően elegendő, haladós országúti tempónál a 400-600 lumen is jól jön, de terepen kihasználhatjuk a 900, vagy afeletti lámpák előnyeit is alkalmanként.

 

Mi az a garmin, vagy gopro mount, kell az nekem egy bringalámpánál?

Sok gyártó már nem csak a gumis, vagy a lámpa kialakításához tervezett fix felszelési opciót támogatja, hanem a garmin mount elnevezésű opciót. Sok bringásnak van out front, azaz a kormányon a stucni vonalában előre felszerelt computere, órája, telefontartója. A garmin, az egyik piacvezető cég vezette be a tisztább kormánykép érdekében a konzolra alulról szabványosított felszerelési pontot. Ez a garmin mount. Több, főleg prémium lámpagyártó biztosít lehetőséget, hogy erre a felszerelési pontra rögzítsük a lámpánk. Mivel sokan akciókamerát szoktak oda szerelni, sok gyártó az akciókamerák rögzítési megoldása miatt az ilyen lámpakonzolt a gopro mount kifejezéssel jelzi. Saját tapasztalatunk, hogy ha van out-front garmin rögzítési lehetőség egy lámpánál, azt nagyon kényelmes használni, és jó megvilágítási irányt ad a lámpának. Egy adottságot érdemes figyelemben venni, az ilyen rögzítés esetén: kormány táskák és a lámpa egyidejű használata nem oldható meg. Bike packing túráknál nem fogunk tudni sötétben erre a felfogatási pontra támaszkodni.

peak design out front - garmin mount - gopro konzol lámpa felfogatás

Peak design out-front telefontartón a garmin mount-ra szerelt gopro rögzítésű lámpakonzol

 

Mi az a mHh, mekkora akkumulátor legyen a lámpában?

Sok gyártó büszkén adja meg az akkumulátor kapacitását is. Gondolhatnánk, hogy ebből is a nagyobb a jobb, de ez önmagában nem igaz. Természetesen a nagyobb akksi ugynazt a teljesítményű világítást tovább tudja biztosítani, de sokkal jobban jellemez egy lámpát az, hogy hány óráig lehet körülbelül használni. A legtöbb gyártó egy ideális 15-20 celsius hőmérsékleten adja meg üzemmódonként a teljesen feltöltött lámpa világítási idejét. Ekkor látható, hogy a mi bringázási szokásainknak megfelel-e egy adott típus, vagy sem. Az 1000 lumen maximális „fényerejű” lámpát jellemzően nem 1000 lumenen használjuk, hiszen arra csak ritkán van szükségünk, így ha a specifikációban arra pl. 2 óra van megadva, az nem azt jelenti, hogy 2 óránként kell töltenünk a lámpánk, hiszen valószínűleg 200-400 lumenes teljesítményen akár ugyanaz a lámpa már 8 órát is világít. Az átlagos városi, néha belecsúszik az estébe az edzés felhasználás mellett akár heti egy töltéssel tehát vélhetőleg megoldható a bringánk világítása. Ne felejtsük el viszont azt sem, hogy a hideg időben az akkumulátorok gyorsabban merülnek. Az akkumulátort lehetőleg ne tároljuk hideg helyen, és tartsuk inkább feltöltve a lámpánk, ne várjuk meg míg az kikapcsol magától!

 

Melyik bringás lámpa márka a tuti?

Szerencsére nagy választékból válogathatunk, és több a megbízható gyártó, így nincs egyetlen mindent vivős márka. A pénztárcánknak, büdzsénknek megfelelő ár tartományon belül válasszunk olyat, ami a felhasználási szokásainkat a legjobban kiszolgálja.

Ha lehetőségünk van nevesebb gyártó termékét választani, úgy valószínűleg hosszú éveken keresztül megelégedetten használjuk majd a lámpánk, de saját tapasztalat szerint nem kell mindenképpen drágán vásárolni ahhoz, hogy jó minőséget, hosszú élettartamú bringás lámpát kapjunk.

A kiválasztáskor ügyeljünk arra, hogy rendelkezzen a CE minősítéssel, és legyen megfelelően időjárásálló! Az ipx4 már 5 percig bírja a minden irányból rápermetezett vizet, de az IP67 szabványnak megfelelő lámpák már akár néhány másodpercig a hideg vízbe merülést is beázás nélkül elviselik. A gombelemmel működő első lámpák fenntartása költséges lesz, és jellemzően csak a láthatóságot biztosítják, így ha látni is szeretnénk ne a gombelemes lámpák közül válasszunk!

 

Na de akkor milyen hátsó lámpát válasszak a bringámra?

A hátsó lámpák piacán is széles kínálatból választhatunk. Mivel a cél a hátsó lámpák esetében jellemzően a láthatóság nem szükségszerű a kiugróan magas lumen számokat nézni a lámpa kiválasztásánál. Városi bringázásnál, pelotonban edzésnél már 2-8 lumen is megvalósíthatja a célunk, de a legtöbb gyártó mégis akár többszáz lumenes hátsó lámpákat is kínál. Ennek oka a rossz időjárási viszonyok közti, vagy a magányos országúti kerékpározás biztonságának növelése. Vannak olyan gyártók, akik akár 1.5 kilométerről észrevehető lámpákat is készítenek. Ha tervezzük, hogy lakott területen kívül sötétben, akár ködben tekerünk, akkor javasolt olyan hátsó lámpát venni, ami nagy fényerejű, így távolról is észrevehető.

 

Hova szereljem a hátsó lámpám a kerékpáromon?

Nyeregcsőre

A hátsó lámpák felszerelési pontja a bringától is függ, nem csak biztonsági szempont. Minden kerékpárnak van nyerge, nyeregcsöve, tehát a nyeregre vagy a nyeregcsőre szerelhető lámpák szinte minden bringára felszerelhetők. Figyeljünk a felszerelésnél, hogy a kiegészítők (nyeregtáska, hátsó táskák, hátizsák stb.) ne takarják el a lámpánk, miközben bringázunk!

Csomagtartóra

A csomagtartóval szerelt bringáknál adja magát a lehetőség, hogy arra szereljük a lámpát. Ennek nagy előnye, hogy jellemzően nem tudja kitakarni semmi a csomagtartó végére szerelt lámpát.

Mivel a bukósisak életet menthet, és ősszel-télen még a komfortérzetünk is javítja, számos gyártó ad hátsó lámpa megoldás bukósisakra is. Ennek előnye, hogy a lámpa magasabban van, bukkanók esetén hamarabb látható. Ha nem elengedhetetlen, ne a siakra olyan sisakra szerelhető hátsó lámpát válasszunk, amihez külön kemény műanyag konzolt kell a sisakra erősteni, mert az ilyen konzolok nem az ütés kivédésére tervezettek, így amikor a bukónk tényleg betölti a szerepét akár sérüléshez is vezethetnek.

Hátizsák, zokni, kamásni. Jó ott a lámpa?

Ha más lehetőség nem adott minden hátsó lámpa jobb a semminél, de a nem stabil és folyton mozgó felületeken történő rögzítés nem szerencsés, hiszen a mozdulatink során előfordul olyan lámpahelyzet, amikor már nem a megfelelő iránya világít a lámpánk. Ilyen esetekben a lámpa, mintha nem is lenne, hiszen nem segíti láthatóságunk kellő mértékben.

 

Powerbank és bringás lámpa egy eszközben?

Több gyártó megjelent az olyan integrált megoldásaival, amikor egy akkumulátor több eszközt is képes energiával ellátni. Vannak cserélhető fejes akkumulátorok, amik így akár egyben megvalósítanak első és hátsó világítást, akár tábori lámpa, de powerbank funkciót is.

Jellemzően ezek olyan magasabb farfekvésű termékek, amik nagy kapacitású akkumulátorral szereltek. Biztosan jól jön sok esetben, ha van a telónk, eszközeink, a hátsó lámpánk töltésére lehetőség, hiszen így egy lámpa vásárlásakor nyerünk egy powebankot is. Ilyen eszköz vásárlásakor figyeljünk arra, hogy tud-e lámpaként és powerbank ként is funkcionálni egyidejűleg az adott eszköz, vagy valós eset-e, hogy egyidejűleg szeretnénk mindkettőre használni. Hiszen több olyan powerbank funkciójú lámpa van, ahol egyszerre csak az egyik funkcióját tudja ellátni.

 

Legyetek láthatóak, lássatok, használjatok lámpát a bringázáskor!

 

Köszönjük a Bringalandnak, hogy létrejöhetett ez a blogbejegyzés!

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár