Hogyan válasszunk nyerget a bringára?

Talán mindenkivel előfordult már, hogy a bringázás közben nem az izmai fáradtak el, hanem a feneke kezdett el fájni, kényelmetlennek érezte a nyerget. Mivel mindenki testfelépítése különbözik és a kerékpározási stílusunk is eltérő a leginkább testre szabható, azaz testre szabandó alkatrész a nyereg. Elmentünk a nyergek szakértőjéhez Matyihoz a Bringalandba, hogy segítsen eligazodni a nyergek világába és mutassa meg hogyan lehet kiválasztanunk a számunkra megfelelő nyerget.

A drágább nyereg jobb?

Érdekes látni, ahogy sokan azzal azonosítják egyes alkatrészek jóságát, hogy mennyibe kerülnek. A kiskereskedelmi árat leginkább a gyártási technológia, a felhasznált anyagok, a gyártás helye, illetve az egyéb  költségek stb. határozzák meg. A nyergek esetében sincs ez máshogy. Egy karbon pálca bekerülési költsége lényegesen magasabb, mint egy acél, vagy alumínium társáé, ahogy a valódi bőr is drágább, mint a műbőr, így vannak drágább és olcsóbb nyergek is. Természetesen lehet néhány grammot spórolni egy könnyű nyereggel, és a bőr megfelelő ápolás esetén nagyon tartós, de szerencsére nem igaz az, hogy , nyeregválasztás esetében a magasabb ár a kiválasztó számára a legkényelmesebb választás is egyben. Viszont ez azt sem jelenti, hogy a legolcsóbb nyereg a befutó, hiszen a testünk tömegének jelentős részét ezen támasztjuk alá a bringán, azaz az anatómiánknak, kerékpározási stílusunknak, üléspozíciónknak megfelelő nyereg kiválasztása hatalmasat dob a bringázás élményén. Végsősoron jobban fogjuk bírni a tekerést egy nekünk megfelelő nyeregben, azaz 30 kilométer után sem látunk csillagokat a fájdalomtól.

A nekünk való nyereg

Az ülőcsonti gumók távolsága minden embernél különböző, mérhető, azaz az adott személyre egyénileg jellemző adat. A nyereggyártók ezen tulajdonságra alapozva gyártanak különböző kialakítású nyergeket a szűk, közepes, vagy széles ülőgumó távolságú emberek számára. Érdemes tehát ezt az adatunk megismerni, hiszen a gyártók specifikálják az adott nyereg típus adatlapján, hogy milyen milliméterben mért ülőgumó távolság intervallumra tervezett anatómiailag az adott nyereg.

Milyen széles nyereg kell nekem?

Az ülőgumók távolságát pontosan megmérni nehéz a csont felett elhelyezkedő lágyabb szövetek miatt. Tapintásra magunk is megtudhatjuk, hogy hol helyezkednek el körülbelül az ülőgumóink, ugyanakkor érdemes olyan szakszervizben pontosan megmérni, amely rendelkezik ülőgumó távolság mérésre alkalmas eszközzel. Magyarországon csak pár komolyabb kerékpárbolt foglalkozik bike fittinggel, mi természetesen azt a helyet tudjuk ajánlani, ahol a legjobb tapasztalatokat szereztük azaz a Bringalandot, mert szerencsére rendelkeznek ilyen eszközzel, és készségesen segítenek is megmérni az ülőgumó távolságot. Azért érdemes ezt pontosan felmérni, mert 1-2 cm mérési hiba az otthoni méréstechnikában benne van, és bár nagy szóráshoz alkalmas egy nyereg, de valahol 125 milliméter környékén van egy méret ugrás.

Ülőgumó szélesség szerint különböző nyergek

A szűk ülőgumó távolságú emberek számára a széles nyereg dörzsölni fogja a comb belső felületét, míg a szűk nyereg a széles ülőgumó távolsággal bíró bringások számára lesz kényelmetlen feszítő érzés.

Miért van kivágva a nyereg középső része?

Egy a tervezéskor a testfelépítésünket komolyabban figyelembe vevő nyereg kialakítása az ülőgumók közti lágyabb szövetek terhelését is csökkenti. Nemtől függetlenül érdemes a választásnál megfontolni az olyan nyereg választását, amelyben a középső rész mélyített, vagy akár hiányzik, mert ez hozzásegít a lágyrészek esetében a megfelelő keringés fenntartásához ráadásul hosszabb tekerés esetén is.

miért van kivágva a nyereg közepe

Kerékpározási stílus, üléspozíció a bringán

Ha azt már tudjuk, hogy mégis milyen széles nyereg javasolt a számunkra, a következő kiválasztási szempont a kerékpározási stílusunk. Hogyan ülünk a legtöbbet azon a bringán, amire a nyerget választjuk épp?

Egy montin, gravelen, azaz terepbringázásnál lényegesen több a rázkódás, mint egy aszfalton történő bringázás esetében. Ugyanígy a trekking üléspozícióban nagyobb arányban terhelünk a fenekünkre, mint a karunkra, míg országúti esetében a kar kap nagyobb terhelést. A terepi bringázáshoz a rezgéscsökkentés miatt a jobb rezgéselnyelést biztosító gél nyergeket, a túrabringás üléspozícióhoz a nagyobb párnázottságú, kissé szélesebb formájú nyereg használata javasolt.

A stílus és üléspozíció szerint azonos ülőgumó távolságra is a legtöbb gyártó kínálatában több alakú nyereg is megtalálható.

különböző párnázottságú nyergek

A felső, országúti nyereg párnázásánál lényegesen vastagabb a lenti trekking nyereg

A hosszú, vagy rövid nyereg a jobb?

Az elmúlt időszakban számos gyártó kínálatában jelent meg a rövidebb nyereg, amely a hagyományos nyergeknél 2-3 centiméterrel rövidebb kialakítású. Valójában az, hogy kényelmesebb-e egy rövid nyereg az adott bringásnak, csak bringázás közben derül ki. Javasolt tehát a kiszemelt nyerget kipróbálni, mielőtt a pénztárhoz sietnénk.

Hosszú és rövid nyergek

Selle SMP VT30 és VT30C, azaz egy hagyományos és a rövidebb változata ugyanazon nyeregnek

 

Más nyereg kell egy eBike-ra, mint egy rásegítés nélkülire?

A nyereggyártók az eBike-ok térhódításával felfigyeltek arra, hogy a rásegítés miatt jellemzően kisebb erővel tekernek a bringások, ha eBike-ot használnak. A kisebb pedálerővel, tehát így kisebb súly terhelődik a pedálokra, azaz nagyobb a nyeregre. Ma már kaphatóak olyan nyergek, melyeket nagyobb pránázottságúak, speciálisan az eBike-okra terveztek.

Túl nagy a választék, melyik nyerget válasszam?

A legjobb, amit tehetünk, hogy a konkrét vásárlás előtt kipróbáljuk a fenti szempontok szerint kiszemelt nyergeket. Más szakboltok mellett a Bringalandban lehetőséget biztosítanak arra, hogy egy, vagy több teszt nyerget elvigyünk magunkkal és a saját kerékpárunkon ki is próbáljuk azt a vásárlás előtt. Amennyiben nem lenne teszt nyereg a kiválasztott típusból, a vásárlás után két hétig vissza lehet vinni a nyerget, ha azon nincsenek külsérelmi nyomok. Ezt pedig nagyon egyszerűen, a pálca leragasztásával lehet elérni.

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár