Cross kerékpárok - megoldás bármilyen bringázáshoz

A cross kerékpárok a túrabringák között a „csupasz” vonalat képviselik, kevés kiegészítővel, mintázott gumival. Könnyebb terepen, földutakon is jól használhatók, aszfalton pedig mozgékonyabbak egy nehezebb mountain bike-nál.

Valójában a legtöbb bringásnak a cross kategórián belül érdemes keresgélnie. Ha megkérdezzük, hol és hogyan használjuk a kétkerekűt, ez a kerékpár jelenti az univerzális megoldást bárkinek. Hétköznapi közlekedés, hétvégi kikapcsolódás, családos kimozdulás, túrázás baráti társasággal, rekreációs sportolás, aszfalton, vagy könnyebb terepen – bármelyikre tökéletesen alkalmas egy cross kerékpár. Ráadásul a legkedvezőbb áron juthatunk hozzá ezekhez, az összes kategóriát tekintve. Nyilván a sportolók, vagy a terep megszállottjai másfajta bringát választanának, de akár az országúti, vagy a gravel kerékpárok, a mountain bike-ok már speciálisabb igényeket elégítenek ki.

A cross kategória jellemzői

A megnevezésből is kiolvasható, hogy a cross kerékpárok „keresztezik” az aszfalton- és terepen tekerést, A váz geometriáját úgy tervezik, hogy viszonylag kényelmes testhelyzetet és hatékony pedálozást tegyen lehetővé. Nem olyan sportos a pozíció, mint az országúti gépeken, vagy a szintén koskormányos gravel bike-oknál, de az átlagember számára így komfortosabb, nagyobb élmény a kerekezés. A gyorsaságról sem kell azért lemondani, ha könnyűek a kerekek és megfelelő a gumi. Bár mostanában az égig ér a gravel divathullám, még mindig több bringásnak érdemes cross kerékpárt választani túrázáshoz a kényelem miatt.

A többnyire alumíniumból készült váz komfortját a legtöbb cross kerékpáron első teleszkóp fokozza. Ebben a kategóriában ez általában nem túl drága konstrukció, de találkozhatunk már olajcsillapítással, állítható előfeszítéssel is. Közepes árfekvéstől felfelé a lockout (a villa mozgását záró) kar alaptartozék, a komolyabb cross kerékpárokon pedig egyre komolyabb a csillapítás is. A legmagasabb árszinten előfordulhatnak karbon vázas cross kerékpárok is, de ez még a prémium márkáknál sem nagyon jellemző. A felhasználást tekintve felesleges a szénszálas anyagok használata, nem azon fog múlni a bringázás élménye, hogy minimálisan könnyebb a kerékpár.

cross-kerekpar-bb365-port.jpg

Cross bringák a BalatonBike365 portokon

 

Sok modell létezik férfi és női változatban is, hasonló felszereltséggel, hiszen ezeket a bringákat használhatják olyan hölgyek is, akik még éppen csak ismerkednek a kerékpározással. A női vázon könnyebb az átlépés, leszállás, vannak, akik így nagyobb biztonságban érzik magukat. A női cross kerékpár az alkatrészek tekintetében csak minimálisan tér el. A gyártók esetleg szélesebb nyerget, keskenyebb kormányt adnak meg a specifikációban, igazodva a női és férfi test különbözőségéhez.

cross-kerkepar.jpg

Női vázas cross kerékpár

A kerekek egyöntetűen 622-es felnivel épülnek, a gumi ballonossága változó, nagyjából 38-48 mm között. Egy cross kerékpár esetében igazából a gumiválasztás dönti el, hogy inkább aszfaltos túrákra, sportolásra, vagy könnyű terepen használható hatékonyabban. Vannak elég durva terepmintával ellátott 45-50 mm-es cross gumik, de jellemzőek a „futóéles” külsők is. Előbbiek egyértelműen jól teljesítenek terepen, utóbbit annak érdemes választani, aki főleg aszfalton túrázik, közlekedik.

A cross bringákat az utóbbi években már általában tárcsafékekkel szerelik. Ha jót akarunk, tárcsafékből hidraulikust érdemes választani. Az olcsóbb mechanikus tárcsafékeket inkább kerüljük, ezekhez képest boldogabbak lehetünk egy régebbi V-fék konstrukcióval is. A hidraulikus tárcsafékeknél sem árt tudni, hogy az olcsóbb modelleknél azért idővel nagyobb eséllyel jelentkezhet meghibásodás, mint az ismert gyártók drágább változatainál. Cross kerékpárok esetben fontos a széles áttételtartomány, a túrakerékpároknál továbbra is gyakoriak a tripla tányéros (de minimum két lánckerékkel szerelt) hajtóművek. Elöl akár 48-as nagytányérral, 24-es vagy 26-os kistányérral, hátul 11-36-os, vagy 11-42-es sorral látják el ezeket. A legtöbb helyzetben így a domborzatnak és a terepnek megfelelő fokozatot kapcsolhatunk.

Cross kontra trekking

A cross bringákat sokszor emlegetik együtt a trekkingekkel, cross/trekking gyűjtőnéven. A két kategória vázgeometriája, formája valóban hasonló. A legfőbb különbség a felszereltségben rejlik, a trekkingeken sárvédő, világítás, dinamó, kitámasztó stb. található, míg a cross gépek ezeket nélkülözik, letisztultabbak, sportosabbak. A rögzítési lehetőségek azonban általában adottak, vagyis a legtöbb cross kerékpárt elláthatjuk utólag túra- vagy városi felszereléssel. A cross bringák alapára ezért kicsit kedvezőbb a trekkingeknél.

Összefoglalva a lényeget: Hol használható egy cross kerékpár? Szinte mindenhol, ahol a legtöbb bringásnak eszébe jut használni egy kétkerekűt… Nyilván nem lehet vele 50-nel hasítani a sík aszfaltot, és hamar eléri a korlátait köves, gyökeres terepen, meredek lejtőkön. De lehet vele túrázni, sportolni, szinte bárhol. Sőt, közlekedésre is kiváló a városban. Hogyan használható? Könnyedén. Kikapcsolódásra. Amire legtöbben vágyunk, ha bringázunk.

Megosztás:Email
További információA GINOP-7.1.9-17 – 2018 – 00012 számú fejlesztés a Balaton kiemelt turisztikai fejlesztési térségben valósult meg. Célja, hogy az egész térségre vonatkozóan, átfogóan valósítson meg kerékpáros fejlesztéseket, bevonva a vérkeringésbe a partközeli és a háttértelepüléseket egyaránt.
Bezár